13-11-09

Werkboeken voor afasie

Mijn logopediste gebruikte twee handboeken, Werkboek voor afasie* (op internet kun je in het werkboek 'bladeren') en nog een andere werkboek met heel veel prentjes met weinig tekst, een paar regeltjes 'instructie' en een voorbeeld (volgens mij zijn het oefeningen van de basisschool).

Voor elke sessie kreeg ik 2 tot 4 bladzijde oefeningen van de twee werkboeken. Ik kreeg veel huiswerk! De oefeningen waren altijd anders, heel afwisselend: voor de Prenten-werkboek tekeningen moest ik veel zinnen maken en nieuwe woorden gebruiken en voor het andere werkboek was het meer schrijfoefeningen. Heel veel variatie!

Nu omdat ik zoveel huiswerk maakte en ik deed het ook heel graag, waren de oefeningen van de werkboeken bijna uitgeput. De logopediste moest andere dingen bedenken en haar trukendoos raakte stilaan leeg.Knipogen

 

*'Werkboek voor afasie' door S. Howell-Brubaker  Uit de logopedische praktijk blijkt dat er een grote behoefte is aan uitgewerkt oefenmateriaal voor afatische patiënten op een hoger taalniveau. In dit boek zijn een honderdtal dergelijke oefeningen samengebracht. De eerste vier reeksen bevatten oefeningen op specifieke taalvaardigheden (woordgebruik, ontwikkeling van de syntaxis, taal ordenen, volgen van instructies), de volgende vier reeksen bevatten oefeningen op gebruik van feitenkennis, concreet en abstract redeneren, zich persoonlijk uitdrukken. De negende reeks, met aanvullend materiaal kan voor diverse doeleinden worden aangewend. Het boek biedt een ruime waaier van oefeningen met verschillende moeilijkheidsgraad en voor uiteenlopende problemen.

 

Mijn voorbeelden

Nieuwe woorden leren: zoals muziekinstrumenten, gereedschappen, hobbies, sporten, gerechten (ik eet graag dus veel woorden kende ik al) , sensatiepers (heel moeilijk), e.a.(Prentenwerkboek) (Groen gedrukte woorden kende ik niet ...)

Ingestorte brug / Flauwgevallen vrouw / Afgeslachte zeehonden / Aangespoelde walvis

Een paar taalregels:  (Tips van de logopediste)

het >> het

de >> hij of zij

Vb: Heb je mijn boek gezien. Ja, het ligt op de tafel.

---

het >> dit

de >> deze

Vb: Het paard >> Dit paard

De paardenstal >> Deze paardenstal

Het toetsenbord >>  Dit toetsenbord

De wijzer >> Deze wijzer

Begrijpen van instructies:  Ik vond dat heel moeilijk, ik begreep de instructie niet, het zijn teveel instructies in één zin. Probeer maar eens! Ik heb ook een paar bladzijdes 'begrijpen van instructies' gecopieerd voor mijn man, eens zien of hij ook zou fouten maken, ik was (inderdaad) veel slechter dan mijn man. (Werkboek voor Afasie)

Schrijf ja boven de woorden die eindigen met dezelfde letter waar duif mee begint.

drank dood geopend lied duizelen

Plaats een stip boven alle woorden die rijmen op bel.

beitel vertel bestel mantel dartel

Zinnen maken:Ik vond het moeilijk, nieuwe woorden gebruiken en zinnen construeren, ik moest echt op internet zitten zoeken. (Beide boeken)

Pel de sinaasappel. Verdeel de sinaasappel in partjes. Eet de partjes op.

Open het deksel van de verfpot. Roer de verf goed met een stokje. Dompel de borstel in de verf. Verf de muur.

De kleuter klautert op een ladder in een wip. >> De kleuter klautert in een wip op een ladder.

Zij leert breien van haar. >> Zij leert haar breien.

Mensen trouwen om elkaar te zien. >> Mensen trouwen omdat ze elkaar graag zien.

De aap heeft in een boom geklommen. >> De aap is in een boom geklommen.

Ik was men handen met zeep. >>  Ik was mijn (of m'n) handen met zeep.

Zij steekt haar oorbel in.

Het is goed veel te rusten als men ziek is omdat je ze beter kunt kunnen genezen.

De fles die leeg is, kan in de glasbak.

Geschiedenis:Ik weet niet veel van geschiedenis en vroeger ook niet. In wikipedia vind je alles! Veel googlen! (Werkboek voor Afasie)

Albert Stein >> Hij was een uitvinder. E = mc2 (dat wist ik wel)

Henry Kissinger >> Hij was een politieker van joodse afkomst. (nog nooit van gehoord)

E. Taylor >> Zij was een Amerikaanse actrice. (nog nooit van gehoord)

 

De commentaren zijn gesloten.